Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre Türkiye’de 1 yıl içerisinde toplamda 1 milyon 182 bin 491 trafik kazası meydana gelmiş. Bu her gün 3000’den fazla trafik kazası gerçekleştiği anlamına geliyor. Neyse ki bu kazaların çoğunluğu maddi hasarlı kazalar, ancak yine de yaralanmalı ve can yol açan kazaların sayıları da oldukça fazla. Maalesef bu kazaların büyük bir çoğunluğu sürücü hatasından kaynaklanan, yani önlenebilir kazalar.
Trafik kazasında kusur belirlenirken, bilirkişiler  Trafik Kanunu ve Trafik yönetmeliği maddelerinden faydalanarak bir sonuca ulaşırlar. Genel olarak mevzuatı incelediğimizde;
Mevzuata göre asli kusurlar; Kırmızı ışıkta veya polisin dur işaretinde geçme, araç girişinin yasak olduğu yere veya ters şeride girme, arkadan çarpma, geçme yasağı olan yerlerde geçme, doğrultu değiştirme manevralarını yanlış yapma, şeride tecavüz etme, kavşaklarda geçiş önceliğine uymama, hatalı sollama, kurallara uygun şekilde park etmiş araçlara çarpma, durmanın yasak olduğu yerlerde durma veya duraklama,  kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymama, manevraları düzenleyen genel şartlara uymama olarak düzenlenmiştir. Ancak hemen belirelim ki bu durumlar kastın olmadığı veya kazanın gerçekleşmesinin sürücüler tarafından engellenebilecek olduğu durumlarda geçerlidir.
Tali kusurlar; Dur  tabelasında durmama , hatalı şekil veya yerde yük ve yolcu alma-indirme, hatalı şekil veya yerde yük ve yolcu taşıma. Trafikte  kullanıma uygun olmayan araçla yola devam etme, uykusuz, yorgun, hasta, dalgın olarak araç kullanma. Karşılaşma halinde şehir içinde selektör yapmama, kısa huzmeleri kullanmama.  araçta reflektör bulundurmama, araçta çekme halatı, takoz, zincir bulundurmama, alkollü olarak araç kullanma, aşırı araç kullanma, geçiş hakkı olsa dahi kavşağa yaklaşırken hızını düşürmeme, gerekli hallerde korna ile uyarmama gibi haller sıralanabilir.
Burada belirtilen kusurlar kazanın meydana geliş şekline göre bilirkişilerce değerlendirilmektedir. Kurallara aykırı davranış kazaya sebebiyet vermiş olmalıdır. Örneğin Aracın hızlı olması tek başına kazaya sebep vermiş ise elbette bu kişi hafif kusurlu olarak değil ağır kusurlu olarak görülecektir. Yine, alkollü araç kullanmak kurallara açıkça aykırı olsa da, kazanın nedeni alkol değilse, o kişi zararlı sonuçtan sorumlu tutulamaz. Bunun gibi, sürücü belgesi olmayan bir kimse kazaya karışmış olup da, kazanın nedeni, bir başka sürücünün tam kusurlu eylemi ise, ehliyetsiz sürücü zararlı sonucun sorumlusu olmaz. Ayrıca belirtmek lazım ki, bu kusurular kazaen gerçekleşen çarpışmalar için geçerli. Ters yönde de ilerliyor olsa bu araca bilerek çarpan kişi kasten suç işlemiş sayılır.