İnternet’ten alışveriş yapmak artık özellikle 40 yaş altı için mağazadan alışveriş yapmak kadar yaygınlaştı. Pandemi sürecinde ise bu alışkanlık iyice arttı, en büyük market zincirleri dahi artık internet üzerinden satış yapmaya başladılar, virüs korkusu yaşayan insanlar ise kuryeleri sürekli meşgul edecek kadar bu yolu kullanıyorlar.
İnternet alışverişi, maliyetinin düşüklüğü sebebi ile ucuzluğu, seçeneğin çok fazla olması ile avmlerin yerini alırken, ürünü görmeden almak birçok hukuki problemi de beraberinde getiriyor. Siparişinden farklı ürünler çıkanlar, siparişin vadedilenden farklı nitelikte olması, siparişin gelmemesi veya geç gelmesi gibi bir çok farklı mağduriyete de yol açabiliyor.
İnternetten alış veriş yaptınız, ürünü kullandınız bir sebeple beğenmediniz ve iade etmeye karar verdiniz. Ne yapacaksınız?
İnternetten yaptığınız alışverişi, sipariş henüz size ulaşmadan veya ulaşmasından itibaren 14 gün içerisinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin iptal edebilirsiniz. Satıcılar, internet alışverişinde tüketicilerin ne satın aldıklarını detaylı olarak açıklamak ve alıcının ne gibi hak ve yükümlülüklere sahip oldukları konusunda haberdar etmek zorundadır. Satıcı alıcıya haklarını, örneğin 14 gün içerisinde cayma hakkı olduğunu bildirmez ise alıcının cayma süresi 1 yıla çıkmaktadır.
Cayma hakkının yazılı olarak kullanılması yeterlidir. Bu bildirimden sonra alıcı malı 10 gün içerisinde satıcının belirttiği kargo firması ile ücretsiz iade etmelidir. Satıcı da 10 gün içerisinde satış bedelini iade etmek zorundadır. Bu durumda ürünün kullanımından doğan eskimeden alıcı sorumlu değildir, ücretini tam olarak iade alır.
Cayma hakkı her durumda kullanılamamakta. Çabuk bozulan gıda ve benzeri mallar, altın, gümüş mücevherat benzeri mallar, özel sipariş ile üretilen ürünler, çabuk bozulan ,ambalajı açılmışsa iadesi hijyen açısından uygun olmayan iç çamaşırı, makyaj malzemesi, kişisel bakım ürünleri gibi mallar, Otel, turlar, uçak bileti gibi hizmetlerde cayma hakkı bulunmamaktadır.
Cayma hakkınızı kullandığınızı 14 günlük süre içerisinde veya size bilgilendirme yapılmamış ise 1 yıllık içerisinde bildirdiniz, ürünü de bildirimden sonraki 10 gün içerisinde iade etmenize rağmen, tarafınıza ücret iadesi yapılmamış ise, tüketici hakem heyetlerinden bedelin iadesini isteyebilirsiniz