Bilindiği gibi tüketicilerimiz mal ve hizmet alımlarında satıcı-sağlayıcılar ile yaşadıkları uyuşmazlıkları parasal sınırlar çerçevesinde tüketici hakem heyetlerine başvuruyorlar.2025 Yılı sonuna kadar hakem heyetlerine başvuru parasala sınır 149,00 TL- 149,00 TL üzerinde mal ve hizmet alımlarında yaşanan uyuşmazlıklar ise önce arabulucuya ve sonra Tüketici Mahkemelerine başvuru yapılıyor. Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü her altı ayda bir Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan başvuruları istatistik rapor halinde kamuoyu ile paylaşıyor.
***
2025 Yılının ilk altı ayında tüketicilerin hakem heyetlerine yaptıkları uyuşmazlıkların sonucunu geçtiğimiz günlerde kamuoyu ile paylaştılar ve yapılan açıklamada ’’Ticaret Bakanlığı tarafından oluşturulan tüketici hakem heyetleri, tüketiciler ile satıcı veya sağlayıcılar arasında yaşanan uyuşmazlıklarda yargı dışı çözüm mercileri olarak hizmet vermektedir. Tüketici uyuşmazlıklarının adil, hızlı ve kolay bir şekilde çözümüne olanak sağlayan tüketici hakem heyetleri, yargının iş yükünü de önemli ölçüde azaltmaktadır. Tüketici hakem heyetleri tarafından bugüne kadar yaklaşık 18 milyon uyuşmazlık yargıya intikal etmeden karara bağlanmıştır’ ’denilerek Tüketici hakem heyetlerinin kurulduğu günden bugüne kadar olan rakamlardan bahsedilmekte ve hakem heyetleri oldukça yoğun mesai harcamışlar.
***
Bakanlığın açıklamış olduğu istatistik rapora göre; Tüketici hakem heyetlerine’’ 2025 yılının ilk yarısında tüketici-satıcı, sağlayıcı arasında yaşanan uyuşmazlık toplamı olarak 408.717 başvuru yapılmış ve 396.182 başvuru hakem heyetleri tarafından karara bağlanmıştır. Yapılan başvuruların toplam parasal değeri yaklaşık 5 Milyar TL tutarındadır. Tüketiciler Elektronik Başvuruyu Tercih Ediyor. Tüketiciler, e-Devlet üzerinde yer alan Tüketici Bilgi Sistemi aracılığıyla kolay bir şekilde tüketici hakem heyetlerine başvuru yapabilmektedir. Bu kapsamda, 2025 yılının ilk yarısında yapılan başvuruların yaklaşık %71’i e-Devlet üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirilmiş olup elektronik başvuru yönteminin tüketiciler tarafından daha fazla tercih edildiği gözlenmiştir’’
***
Başvuruların yüzdelik dağılımlarına göre;’’ %63’ünde Tüketiciler Ayıplı Mal ve Hizmet İddiasıyla Şikâyette Bulundu. Tüketici hakem heyetlerine 2025 yılının ilk altı ayında yapılan başvuruların yaklaşık %37’si ayıplı mal, %26’sı ise ayıplı hizmet şikayetlerine yönelik gerçekleşmiştir. Ürün bazında bakıldığında ise; en çok şikâyete konu olan ayakkabı, kıyafet ve tekstil ürünlerine yönelik başvurular toplam başvuruların yaklaşık %17’sini oluşturmaktadır. Bununla birlikte; GSM aboneliği (%4,79), kredi kartı üyelik ücreti (%4,03), cep telefonu (%3,78), mobilya (%3,66) ve internet aboneliği (%3,17) başvuruları diğer şikâyet konusu ürün ve hizmetler olarak öne çıkmaktadır. E-ticaret alışverişlerine (mesafeli sözleşmeler) ilişkin başvuruların oranı ise %4,95’dır.
**
Yapılan açıklamada ‘’Tüketici hakem heyetlerine yapılan başvurulara sektörel bazda bakıldığında; en çok Perakende Ticaret Sektörü (222.089 adet, %54,33), Abonelik Hizmetleri Sektörü (46.260 adet, %11,31) ve Finansal Hizmetler Sektörü (39.547 adet, %9,67) uyuşmazlıklarına ilişkin başvuru yapılmıştır. Ticaret Bakanlığımız ve tüketici hakem heyetlerimiz, tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması için çalışmalarına kararlılıkla devam etmekte olup vatandaşlarımız, yasal hakları ve şikâyetlerine ilişkin çözüm yollarıyla ilgili olarak Bakanlığımız internet sitesinde https://tuketici.ticaret.gov.tr/yayinlar/tuketici-bilgi-rehberi adresinde yer alan tüketici rehberinin ilgili bölümlerinden detaylı bilgilere ulaşabilirler’ ’denilmiştir.