Bilindiği gibi tüketici -satıcı arasında mal ve hizmet alımlarında yaşanan uyuşmazlıklarda tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılıyor. Hakem heyetlerine yapılan başvurularda parasal sınır var ve her yıl başında Ticaret Bakanlığı tarafından parasal sınırlar yeniden belirleniyor.2023 yılı içinde tüketici hakem heyetlerine mal ve hizmet alımlarında fatura bedeli 66.000 TL ye kadar uyuşmazlıklarda tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılıyor. Hakem heyetlerine yapılan tüketici -satıcı arasında yaşanan uyuşmazlıkların başvuru ve sonuçları Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel müdürlüğü bünyesinde istatistik olarak toplanır.
***
Toplanan veriler Ticaret Bakanlığı tarafından kamuoyu ile paylaşılıyor. Bu yılın ilk yedi ayında tüketici-satıcısı arasında yaşanan uyuşmazlıkların tüketici hakem heyetlerine yapılması sonucunda ortaya çıkan sonuçları Ticaret Bakanlığı istatistik olarak açıkladı buna göre ‘’Tüketici Hakem Heyetlerine 2023 yılının ilk 7 ayında toplam 402 bin 110 adet başvuru yapılırken, 393 bin 768 adet uyuşmazlık ise karara bağlanmıştır. Yapılan başvuruların toplam parasal değeri yaklaşık 1,9 milyar lira tutarındadır’’
***
Yine son yıllarda tüketiciler olarak yaptığımız alışverişlerde karşılaştığımız mal ve hizmet alımlarında yaşadığımız uyuşmazlıklarla ilgili tüketici hakem heyetlerine başvurularımızı e-devlet üzerinden yapabiliyoruz bu bizlere büyük kolaylıklar veriyor.’ Tüketiciler e-Devlet üzerinden ve Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) aracılığıyla elektronik ortamda başvurularını rahatlıkla Tüketici Hakem Heyetlerine iletebilmektedir. Bu kapsamda; 2023 yılının ilk 7 ayında yapılan başvuruların yaklaşık %65’i olan 262 bin 317 adet başvuru e-Devlet üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirilmiş olup, elektronik başvuru yönteminin tüketiciler tarafından daha fazla tercih edildiği gözlenmiştir’’
***.
İlk yedi ayda tüketiciler en çok hangi ürünlerde şikâyetçi olmuşlar bu konudaki tüketici şikâyetleri şu şekilde gerçeklemiş’’2023 yılının ilk 7 ayında yapılan başvurulara ürün ve hizmet bazında bakıldığında ilk sırada %12,31 ile en çok “ayakkabı” ürünlerine yönelik şikâyette bulunulduğu görülmektedir. Bu şikâyetleri %5,93 ile “kredi kartı üyelik ücreti”, %5,34 ile “cep telefonu”, %4,65 ile “kıyafet”, %4,64 ile “internet abonelikleri”, %3,60 ile “mobilya” ve %2,72 ile “GSM aboneliği. Sektörel bazda ise aynı dönemde sırasıyla en çok %56,59 ile “perakende ticaret”, %11,51 ile “finansal hizmetler” ve %11,09 ile “abonelik hizmetleri” sektörlerine yönelik başvuru yapılmıştır’’ Ticaret Bakanlığının açıklamasına göre ‘’Bugüne kadar 16 milyonun üzerinde uyuşmazlık yargıya intikal etmeden Tüketici Hakem Heyetleri tarafından karara bağlanmış’’
***
Tüketiciler olarak bazen haklı iken haksız duruma düşebiliyoruz bunun nedenlerinden biri de mal ve hizmet alımlarında bilinçli alışverişlere dikkat etmediğimizdendir. Mal ve hizmet alımlarında mutlaka fatura, garanti gerektiren mallarda garanti belgesi, ürün kullanma kılavuzunu mutlaka almalıyız, hizmet alımlarında da alacağımız hizmetlerle ilgili sözleşme yapılmalı ve yapılan sözleşmenin bir nüshasını almalıyız.