Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, 2025 ilk yarı yılda aldatıcı reklamlara mevzuata aykırılık nedeniyle 141 milyon TL’yi aşan idari para cezası uyguladı. Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulunun açıklamasında, “Tüketicilerin işlemlerden kaynaklı mağduriyetlerinin önlenmesi, hak ve menfaatlerinin korunması amacıyla, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında aldatıcı reklamlar ve haksız ticari uygulamalar düzenlenmekte olup; tüketicilere hitap eden her türlü reklam ve tanıtım, aldatıcılık, bilgi ve tecrübe eksikliğinin istismarı ve ekonomik çıkarların etkilenmesi gibi unsurlar bakımından Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu tarafından titizlikle incelenmektedir.” denilen açıklamada, incelenen dosyalar ve kesilen cezalar hakkında da “Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, 2025 yılının ilk yarısında, gıda, sağlık, iletişim ve örtülü reklamlar dâhil olmak üzere farklı sektörlere ilişkin toplam 12.499 dosya değerlendirmiştir. İncelenen 12.499 dosyadan, 11.657’si mevzuatta yer alan başvuru koşullarını taşımaması veya kapsam dışı olması nedeniyle işleme alınmamıştır. Kalan 842 dosyadan ise 838’i Reklam Kurulu gündeminde değerlendirilerek karara bağlanmıştır. Ayrıca, 4 dosya hakkında ise tüketicilerin mağduriyet yaşamaması amacıyla, Kurul kararı verilinceye kadar tedbiren durdurma uygulanmasına hükmedilmiştir. Son dönemde; elektrikli araçların sürüş menzili bilgileriyle ilgili tanıtımlar, hızla artan kullanıcı sayısına sahip müzik, video ve medya içerik platformlarında abonelik süreçlerini tüketici açısından karmaşık hâle getiren ve “karanlık ticari tasarım” olarak adlandırılan uygulamalar gibi çeşitli alanlara ilişkin başvurular Kurul gündemine gelmiştir. Reklam Kurulu gündeminde görüşülen 838 dosyadan 753’ü ilgili mevzuata aykırı bulunmuştur. Bu kapsamda: Ticaret Bakanlığı tarafından toplamda 141.123.032 TL idari para cezası kesilmiştir.” denilmektedir.

***

Ayrıca, tüketicilerin yapacakları alışverişlerde dikkat etmesi gereken hususlarda bilgiler veren Bakanlık, “Tüketicilerin alışveriş tercihlerini önemli ölçüde etkileyen indirimli satış tanıtımları, Ticaret Bakanlığı tarafından yakından takip edilmektedir. Özellikle yılın belirli dönemlerinde farklı kampanya isimleriyle gerçekleştirilen indirimli satış reklamlarında, mevzuata aykırı bulunan tanıtımlara gerekli idari yaptırımlar uygulanmaktadır. Tüketicilerin indirim kampanyalarında mağduriyet yaşamamaları için şu hususlara dikkat etmeleri büyük önem arz etmektedir: Alışveriş öncesinde ihtiyaçlarını doğru şekilde belirlemeleri, satıcı veya sağlayıcı hakkında ön araştırma yapmaları, satın alınacak mal veya hizmetin benzer ürünlerle fiyat karşılaştırmasını yapmaları, indirim tutarına ve oranlarına dikkat etmeleri, internet sitesi adresinin satıcı veya sağlayıcıya ait olup olmadığını kontrol etmeleri, sosyal medya üzerinden yönlendirilen sayfalara karşı dikkatli olmaları” açısından önemli olduğunu vurgulamışlardır.

Reklam Kurulu kararlarına https://ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari adresinden kamuoyunca erişilebilmektedir.