Tüketicimiz ihtiyacı olan malı almak için bir mağazaya girer ve satıcıya malı taksitle alacağını söyler. Tüketicimiz satıcı ile alacağı malın fiyatı, taksit sayısı ve ödeme planı ile ilgili anlaşır. Satıcı tüketiciye bir sözleşme uzatır ve imzalamasını ister. Tüketicimiz sözleşmeyi imzalar. Tüketicimiz imzalamış olduğu sözleşmenin bir nüshasını istemez ve satıcıda vermez. Tüketicimiz satıcının kendisine imzalattığı sözleşmenin içeriğinde ne olduğunu bilmez çünkü okumadan imzalamıştır.
***
Tüketicimiz bir ay sonra borcun ilk taksitini ödemek için mağaza gider ve taksit sayısında ödeme planında farklılık olduğu görür. Satıcı Tüketiciye malın bedeli ve taksit sayısı rakamı konusunda sözlü olarak söylediklerinin aksine sözleşmeye koydukları çok farklıdır. Tüketicimiz hemen itiraz eder ‘’ama bana böyle demediniz’’ der. Satıcı ise’’ hayır size aynen böyle dedik bakın elimizde sizin imzaladığınız sözleşme var bu sözleşmede tüm şartlar yazıyor ve sizde bu sözleşmeyi imzaladınız’’ der. Bu durmada tüketicimiz haksız duruma düşer çünkü sözleşmede yazan ne ise satıcı onu uyguluyor, bu durumda satıcı haklı tüketicimiz haksız durumdadır.
***
Tüketici satıcı arasında yapılan alışverişte, taksitle satış sözleşmesinde, sözleşmenin ne şekilde olacağı taksitle satış sözleşmeleri yönetmeliğinde açık şekilde belirlenmiş ‘’Taksitle satış sözleşmesinin yazılı şekilde kurulması ve sözleşmenin bir örneğinin kâğıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye verilmesi zorunludur, Tüketicinin daha sonraki tarihlerde talep etmesi halinde ücret talep edilmeksizin bir defaya mahsus olmak üzere sözleşmenin bir örneği tüketiciye verilir. Taksitle satış sözleşmesi en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde düzenlenir, Taksitle satış sözleşmesi yazılı olarak kurulmadıkça geçerli olmaz. Geçerli bir sözleşme yapmamış olan satıcı veya sağlayıcı, sonradan sözleşmenin geçersizliğini tüketicinin aleyhine olacak şekilde ileri süremez’ ’diyor kanun.
***
Yine taksitle satış sözleşmesi içeriğinde zorunlu olarak olması gerekenler; Tüketicinin adı, soyadı ve iletişim bilgileri. Satıcı, sağlayıcı veya kiralayanın isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer iletişim bilgileri. Sözleşmenin düzenlendiği tarih. Malın veya hizmetin teslim veya ifa tarihi. Sözleşmeye konu mal veya hizmet. Malın veya hizmetin tüm vergiler dahil Türk Lirası olarak peşin fiyatı. Malın veya hizmetin tüm vergiler dahil Türk Lirası olarak taksitle satış fiyatı. Tüketicinin cayma hakkının olduğu ve bu hakkın hangi sürede ve nasıl kullanılacağı. Ödeme planı. Tüketicinin erken ödemede bulunma hakkı ile satıcı veya sağlayıcı tarafından faiz veya komisyon alınmışsa, ödenen miktara göre faiz ve komisyon indirimi talep etme hakkı olduğuna ilişkin bilgi. Faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve sözleşmede belirlenen faiz oranının yüzde otuz fazlasını geçmemek üzere gecikme faiz oranı. Tüketicinin temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları. Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını tüketici mahkemesine veya tüketici hakem heyetine yapabileceklerine dair bilgi’’ Bir sözleşmede olması gereken şartların olup olmadığına veya sözleşmede sizin aleyhinize gelişecek olan şartların olup olmadığına dikkat etmemiz gerekir. Taksitle alışverişlerde sadece sözlü konuşmanız yetmez mutlaka okuyarak satış sözleşmesi yapalım ve mutlaka da yapmış olduğumuz sözleşmenin bir nüshasını da alalım.