Mesafeli sözleşmeler nedir?

6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 48. maddesi şöyle söylüyor:
“Mesafeli sözleşme, satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dâhil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmelerdir.”
Bu durumda internet üzerinden almış olduğumuz mal ve hizmetler de mesafeli satış sözleşmelerine girmektedir.

***

İnternet üzerinden mal ve hizmet alımlarında çok iyi araştırma yapmalı ve güvenli olan satış sitelerinden mal ve hizmet almalıyız, yoksa mağdur olabiliriz. Alacağımız malların faturasını, garanti gerektiren mallarda garanti belgesini ve kullanma kılavuzunu mutlaka almalıyız. İnternet satış sitelerinden mal satan firmaların açık adreslerinin olmasına dikkat etmeliyiz. Çünkü 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 48. maddesi, tüketicilerimize 14 gün içinde yaptıkları mesafeli alışverişten hiçbir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkı vermektedir. Tüketicilerimiz cayma hakkını, yazılı olarak cayma süresi dolmadan kullanabilirler.

***

Ön bilgilendirme:

Tüketici Kanunu ve yönetmelikte mesafeli satış sözleşmelerine geniş yer verilmiştir. Bunlardan biri de mesafeli sözleşmeler için ön bilgilendirme maddesidir. Satıcı veya sağlayıcı, iletişim aracına uygun olarak en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir şekilde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bilgilendirmek zorundadır.
Tüketici, mesafeli sözleşmeyi ya da buna karşılık gelen herhangi bir teklifi kabul etmeden önce, ayrıntıları yönetmelikte belirlenen hususlarda ve siparişi onayladığı takdirde ödeme yükümlülüğü altına gireceği konusunda açık ve anlaşılır şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilir. Tüketicinin bilgilendirildiğine ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.

***

Cayma hakkı süresi:

Hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde süre, sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.
“Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre, her hâlükârda cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer.” diyor ilgili kanun.
Mesafeli sözleşmeler ile yapılan alışverişlerde dikkat edilmesi gerekiyor. Tüketiciler, internet üzerinden yapacakları alışverişlerde güvendikleri, kurumsal kimliği olan şirketlerden alışveriş yapmalıdır.