Tüketicimiz soruyor; Garanti içerisinde arıza yapan malın tamir süresi ne kadar? Öncelikle tüketicilerimize benim tavsiyem; Mal alımında mutlaka o mala ait yetkili servislerinin Ülke genelindeki servis ağlarının olup olmadığını, servislerin ne kadar ciddi çalıştıklarını, servislerin tüketicilere verdikleri hizmetin kalite ve zamanlama açısından ne kadar güvenli olduklarını araştırmalarını tavsiye derim. İnan pek çok tüketicimizin mağdur oldukları sebepleri arasında bazı mallara ait servis hizmeti verebilecek donanımlı ve ciddi servislerin olmadığındandır.
***
6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Satış sonrası hizmetler Yönetmeliğinde ‘’ Arızalanan malın tamir süresinin 20 iş günü olarak belirtmiş, bu durumda arızalana malın tamiri için servise verilmesi ve servisin tamirini yaparak tüketiciye teslim süresi 20 iş günüdür. Peki, iş günün nasıl hesaplamalıyız. İş günü: Ulusal, resmî ve dini bayram günleri ile yılbaşı, 1 Mayıs, 15 Temmuz ve pazar günleri dışındaki çalışma günlerini, olan günler iş günü kabul edilmiştir. Servise tamir için verilen mala ait tamir servis fişini tarihlerine de dikkat ederek ayrıntılı olarak doldurulmuş şekli ile mutlaka bir nüshasını alınmalı.
***
Satış sonrası hizmetler yönetmeliğinde’ ’Kullanım ömrü süresince, malın yetkili servis istasyonlarındaki bakım ve onarım süresi azami tamir süresini geçemez. Bu süre, garanti süresi içerisinde mala ilişkin arızanın yetkili servis istasyonuna veya satıcıya bildirimi tarihinde, garanti süresi dışında ise malın yetkili servis istasyonuna teslim tarihinden itibaren başlar. Tüketici arıza bildirimini; telefon, faks, e-posta, iadeli taahhütlü mektup ve benzeri bir yolla yapabilir. Uyuşmazlık halinde bildirime ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir’’
***
Yine ilgili yönetmelik garanti kapsamı içindeki malların arızasının on iş günü içerisinde giderilmemesi halinde üretici veya ithalatçının; Malın tamiri tamamlanıncaya kadar, tüketiciye benzer özelliklere sahip başka bir malın verilebileceğini söylüyor.
***
Tamir edilmesi için servise verdiğiniz malınız 20 iş gününde size teslim edilmezse Garanti belgesi yönetmeliğinde ‘’Tamiri için gereken azami sürenin aşılması durumlarında; tüketici malın bedel iadesini, ayıp oranında bedel indirimini veya imkan varsa malın ayıpsız misli ile değiştirilmesini satıcıdan talep edebilir. Satıcı, tüketicinin talebini reddedemez, Bu talebin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur’’ diyor. Tüketiciler olarak haklarımızı bilerek ve bilinçli bir şekilde alışveriş yapmalıyız. Her mal alımında veya hizmet alımlarında mutlaka belge almalıyız.