Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü Reklam Kurulu tarafından tüketicileri reklamlar ile aldatarak mal ve hizmet satanlara büyük para cezaları kesmiş. Geçtiğimiz günlerde Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu tarafından yapılan açıklamada istatistik bilgilere yer verilmiş. Reklam Kurulunun Temmuz 2023 tarihinde yapılan toplantısında tüketicilerin yapmış olduğu şikayetleri değerlendiren kurul açıklamasında’’ şikâyete konu olan reklamları yakın markajına aldığı tüketicileri aldatan, yanıltan, tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamalar hakkında erişim engeli dahil pek çok idari yaptırım uyguladığını’’ duyurdu.
***
Yapılan açıklamada ‘’Reklam Kurulu tarafından görüşülen 94 adet dosyadan 80’i mevzuata aykırı bulunmuş olup söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile toplam 6.070.113-TL idari para cezası uygulanmasına ve ayrıca 6 adet dosya için erişim engeli tedbiri uygulanmasına karar verildi’ ‘Reklam kurulu ayrıca ilk yedi ayda tüketicileri reklam yolu ile mal ve hizmet satanlara karşı uyguladığı cezaları da paylaşmış buna göre’ ’yılın ilk 7 ayında Kurul tarafından toplam 1.253 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunulmuş olup aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 1.109 dosya hakkında durdurma cezasının yanı sıra toplam 43.733.953-TL idari para cezası uygulanmasına ve ayrıca 34 adet dosyada erişimin engellenmesine karar verildi ’deniliyor Reklam kurulunun kesmiş olduğu cezalar tüketicileri reklam yolu ile aldatmak isteyenlere karşı caydırıcı olacağını düşünüyorum.
***
Reklam kurulu yanıltıcı reklamlarla mal ve hizmet satanlara verdikleri cezaların gerekçesinde ise ‘’reklamlarda yer alan ana vaat-istisna uyumsuzlukları oluşturdu. Söz konusu ana vaat-istisna uyumsuzluklarının, özellikle çeşitli kampanya reklamlarında, faydalanılabilecek maksimum indirim tutarı, kampanyadan yararlanmak için gereken minimum sepet tutarı gibi kampanyanın esaslı unsurlarına açık ve anlaşılır bir biçimde yer verilmemesi gibi örneklerle tüketicilerin karşısına çıktığı görülmektedir. Bu minvalde, çeşitli kampanyalar kapsamında tüketicilere yönelik tanıtımlarında, kampanya ana vaatlerinin kampanyanın istisnalarıyla uyumsuzluk içerecek şekilde sunulması yoluyla tüketicileri aldatan, tüketicilerin satın alma kararlarını manipüle eden firmalar hakkında çeşitli yaptırımlar uygulandı’’
***
Tüketiciler olarak yanıltıcı reklam ile mal ve hizmet sunanları reklam kuruluna şikâyet edebilirsiniz. Yapılacak şikâyetlerde izlenecek yok şu şeklide olacak. Kurul’a başvurular yazılı olarak veya elektronik ortamda yapılmalı. Başvuru sahibi gerçek kişinin adı, soyadı ile T.C. kimlik numarası ve adresini, tüzel kişinin ise unvanı ve adresini içermeyen başvurular Kurulca değerlendirmeye alınmaz. Ticari reklama ilişkin başvurularda şikayet edilen reklamın yayınlandığı mecra, tarih, şikayetin konusu gibi belirleyici hususlara; haksız ticari uygulamaya ilişkin başvurularda ise şikayetle ilgili bilgi ve belgelere yer verilir. Şikâyet edilen reklamın, yazılı ya da basılı olanlarının asılları dilekçesine eklenir. Eklenecek nitelikte olmayanların görüntüleri başvuru sahibi tarafından sağlanır. Reklam Kurulu Başvurular e-devlet üzerinden de online yapılabilmektedir.