Bilindiği gibi dünyada olduğu gibi ülkemizde de14 Şubat sevgililer günü olarak kutlanıyor. sevgililer günün de sevenlere, sevilenlere çeşitli hediyeler alındı. Bu gibi özel günlerde diğer günlere nazaran daha çok alışveriş yapılmaktadır. Bu durumda da tüketici şikâyetleri fazla olmaktadır. Maalesef bazı tüketicilerimiz böylesine mutlu günlerinde aldıkları ürünlerin arızalı çıkması ile sevdiklerine karşı mahcup duruma düşmüşler ve mağdur olmuşlardır. Bu konuda şikâyetlerin geldiği görülmektedir. Ancak tüketicilerimiz üzülmesin aldıkları ürünlerin arızalanması durumunda 6502 saylı tüketicinin korunması hakkında kanun ve ilgili yönetmeliklerinin kendilerine vermiş olduğu haklar sayesinde mağduriyetleri giderebilirler. Öncelikle tüketicilerimizin aldıkları malın arızalı çıkması halinde ilgili kanun da ne diyor bir bakalım.
***
6502 Sayılı Tüketicinin Korunması hakkında Kanunun 8. Maddesinde ayıplı malın tanımını şöyle yapıyor;  ‘’Ayıplı mal tüketiciye teslimi anında taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır. Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir’’.
***
İlgili Kanun malın ayıplı çıkması halinde tüketicinin hakları konusunda şöyle söylüyor   ‘’Malın teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir’’ demektedir. Tüketicilerimiz bu durumda ilk altı ay içerisinde arıza yapan mallar ve ayıplı mallar ile ilgili seçimlik haklarını satıcı veya sağlayıcıya karşı kullanabilirler nedir seçimlik haklar?
***
Ayıplı mallarda tüketicinin seçimlik hakları; ‘’Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme, Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme, İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini istemedir. Tüketici seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Tüketici isterse Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilir’’ 
***
Haklarımızı aramak için nasıl bir yol izlemeliyiz: Tüketici malın ayıplı olduğunu öncelikle satıcıya yazılı olarak bildirmeli ve seçimlik haklarını kullanmak isteğini söylemeli. Satıcı malın ayıplı olduğunu kabul etmez ise parasal sınırlar içinde tüketici hakem heyetlerine, tüketici Mahkemelerine yasal hakları kullanmak için başvurabilirler. Şikâyet başvurularımızı mutlaka belgelendirmeliyiz.
***
Alışverişlerde sözleşme, fatura, garanti belgesi, kullanma kılavuzu gibi gerekli belgeleri almalıyız ve saklamalıyız. Her yaptığımız alış verişleri bilinçli yapmalıyız. Alışveriş öncesi mutlaka fiyat ve kalite araştırması yapılmalı aynı malın farklı fiyatlarda olabileceğini aklımızdan çıkartmamalıyız.