Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2025 yılı Ölüm ve Ölüm Nedeni İstatistikleri'ni açıkladı. Veriler, Türkiye'de ölümlerin en büyük nedeninin yine dolaşım sistemi hastalıkları olduğunu ortaya koydu. Geçen yıl hayatını kaybeden her üç kişiden biri kalp ve damar hastalıkları nedeniyle yaşamını yitirdi.
TÜİK verilerine göre, 2024 yılında 489 bin 734 olan ölüm sayısı, 2025 yılında 491 bin 684'e yükseldi. Hayatını kaybedenlerin yüzde 55,1'ini erkekler, yüzde 44,9'unu ise kadınlar oluşturdu. Bin kişi başına düşen ölüm sayısını ifade eden kaba ölüm hızı ise binde 5,7 olarak kaydedildi.
Kalp ve damar hastalıkları ilk sırada
Ölüm nedenleri incelendiğinde, yüzde 34,7 ile dolaşım sistemi hastalıkları ilk sırada yer aldı. Böylece Türkiye'de gerçekleşen her üç ölümden biri kalp ve damar hastalıklarından kaynaklandı.
Bu hastalıkları yüzde 16,1 ile iyi ve kötü huylu tümörler, yüzde 15,1 ile solunum sistemi hastalıkları takip etti.
Dolaşım sistemi hastalıkları nedeniyle yaşanan ölümlerin yüzde 42,3'ünü iskemik kalp hastalıkları oluştururken, diğer kalp hastalıkları ve beyin damar hastalıkları da ilk sıralarda yer aldı.
En yüksek ölüm oranı Sinop'ta
Kaba ölüm hızının en yüksek olduğu il binde 10,8 ile Sinop oldu. Sinop'u Kastamonu, Giresun ve Balıkesir izledi. En düşük ölüm hızı ise binde 2,3 ile Şırnak'ta görüldü.
Kalp ve damar hastalıklarına bağlı ölümlerin en yoğun yaşandığı il ise yüzde 47,7 ile Çanakkale oldu.
Kanser kaynaklı ölümlerde dikkat çeken tablo
İyi ve kötü huylu tümörlerden kaynaklanan ölümlerde en büyük payı yüzde 28,9 ile akciğer, bronş ve soluk borusu kanserleri aldı. Kanser kaynaklı ölüm oranının en yüksek olduğu il yüzde 22,4 ile Ağrı olurken, Van ve Kocaeli de listenin üst sıralarında yer aldı.
Bebek ölümlerinde sevindiren gelişme
TÜİK verilerinde dikkat çeken olumlu gelişme ise bebek ölümlerindeki düşüş oldu. Bebek ölüm sayısı bir yılda 8 bin 484'ten 6 bin 988'e gerilerken, bebek ölüm hızı binde 9'dan binde 7,8'e düştü. Beş yaş altı ölüm hızı da binde 11,1'den binde 9,5'e gerileyerek önemli bir iyileşme gösterdi.
Açıklanan veriler, Türkiye'de kalp ve damar hastalıklarının halk sağlığı açısından en önemli risk olmaya devam ettiğini ortaya koyarken, bebek ölümlerindeki düşüş ise sağlık hizmetlerindeki olumlu gelişmeler arasında değerlendirildi.




