•  

Tüketici satıcı uyamazlıklarında tüketiciler parasal sınırlar çerçevesinde Tüketici Hakem Heyetlerine ve Tüketici Mahkemelerine müracaat ederler.Tüketicilerin şikayet başvurularını değerlendiren Tüketici Hakem Heyetleri aldıkları kararları tüketicilere yazılı olarak bildirir.Tüketicilerimiz ve satıcıların kendileri ile ilgili aleyhte karara karşı on beş gün içinde itiraz hakları vardır.Tüketici şikayetlerinde geçtiğimiz yıllara göre büyük ölçüde azaldığını söyleyebiliriz.Bunun nedeni tüketiciler daha bilinçli alış veriş yaptıklarından kaynaklandığı söylemek mümkün.

***

2020 yılının dokuz ayında tüketici uyuşmazlıkların istatistik rakamlarının ve şikayete konu olan mal ve hizmetlerin bazılarının neler olduğunu sizlerle paylaşmak istiyorum. Eskişehir’de 2020 yılının 9 ayında tüketici şikâyetleri ;Ayıplı mal ve ayıplı hizmet, Abonelik hizmetleri, Bankacılık hizmetleri. Turizm hizmetleri, Garanti servis hizmetleri, Giyim sektörü. Sigortacılık hizmetleri, Kuaför hizmetleri, kuru temizleme, konut inşaat sektörü, mobilya, otomotiv sektörü, temizlik ürünleri, beyaz eşya sektörü, elektrik ve elektronik cihazlar, bilgisayar, ayakkabı, çanta, gözlük, kargo taşımacılık yolcu taşıma hizmetleri, Özel eğitim hizmetleri, Gıda ve gıda takviye ürünleri gibi daha pek çok konularda Tüketici şikayetleri Tüketici Hakem Heyetlerine uyuşmazlık olarak iletildi.

***

Kovid-19 virüsün ortaya çıktığı aylarda hastalığın yayılmasını önlemek ve sağlığımızı korumak adına zorunlu bazı kısıtlamalar olmuştu. Alınan önlemlerde Yurt içi ,yurt dışı hava yolu uçuşlarının durdurulması, Yurt içi Yurt dışı paket turların iptali, Düğünlerin iptali, düğünlere bağlı diğer hizmetlerin iptali örneğin gelinlik siparişleri, Düğünlerde verilecek olan yemeliklerin iptali, Tatil rezervasyonların iptali, Okulların kapanması nedeniyle özel okullar için yapılan sözleşmeler. Okul servislerine verilen ücretlerin iadesi, üniversitelerin kapanması nedeniyle öğrenci aparatlarında yapılan kira kontratlarının iptali gibi daha pek çok sorunlarında uyuşmazlık olarak bu yıl içersinde Tüketici Hakem Heyetlerine şikayet konusu olmuştur.

***

2020 Yılının dokuzuncu ayı itibariyle Eskişehir ilinde Tüketici Hakem Heyetlerine 6.957 adet tüketici şikayeti yapılmış. Yapılan tüketici şikâyetlerinin 5.330 karara bağlanmış, 3.260 tüketici şikâyetlerinde halklı bulunmuş.1852 tüketici şikayeti ise tüketici haksız bulunmuştur.2020 yılında Kovid-19 virüs bulaşmasına karşı alınan önlemler çerçevesinde Tüketicilerimiz internet üzerinden Tüketici Hakem Heyetlerine şikâyetlerini gerçekleştirmişlerdir. Tüketiciler olarak haklı iken haksız duruma düşmemek için yapacağımız alışverişlerde mutlaka belgelendirmeliyiz. Alacağımız malların faturasını, garanti gerektiren mallarda garanti belgelerini, Kullanma kılavuzlarını mutlaka almalıyız.