Yeni yıla girmemize sayılı günler kaldı. Bir yılı daha geride bırakarak 2026 yılına gireceğiz.2025 yılında tüketicilerimiz mal ve hizmet alımlarında zaman zaman uyuşmazlıklar yaşadı. Satıcı-tüketici arasında yaşanan mal ve hizmet alımlarındaki uyuşmazlıklar, Mesafeli satış sözleşmeleri, Abonelik işlemleri, Ayıplı mal ve Ayıplı hizmetler gibi pek çok konularda tüketici şikâyetleri oldu. Geçmiş yıllara göre tüketicilerimiz yapmış oldukları mal ve hizmet alımlarında daha bilinçli olduklarını söylemek isterim.
***
Tüketicilerimizin yeni yıl öncesi yapacakları alışverişlerde dikkat etmeleri konularını özetlemek istiyorum. Öncelikle Tüketicilerimiz yeni yılı karşılamak için yapacakları program öncesi alışverişlerini son güne bırakmasınlar. Son gün yoğunluğu nedeniyle ürünleri seçerek alamayabilirler, bu özel günlerde maalesef her ne kadar denetim olsa da bazen denetimden kaçan bozuk, taklit ürünler, kalitesiz ürünleri piyasaya sokan art niyetli kişiler olabilir. Yeni yılın yaklaşması ile başlayan ve ‘’yeni yıl fırsat ürünleri’’ adı altında satışa sunulan her ürün fırsat ürünü olarak düşünülmemelidir. Gerçekte satışa sunulan fırsat ürünlerin olduğunun kabul etsek de yeni yıl öncesinde bazı art niyetli kişilerin kendilerine fırsat yaratmak için tüketiciler olarak bizleri mağdur edebilirler.
***
Tüketicilerimiz mağaza ve marketlerden yapacakları alışverişlerde özellikle; raflarda bulunan ürünlere ait fiyat etiketlerine dikkat etmelidir. Raf üzerinde ürünlere ait fiyat etiketi ile kasadaki okunan fiyatların aynı olup olmadığı kontrol edilmelidir. Doğru olanı raf üzerinde ürüne bulunan etiket fiyatıdır.
***
Tüketicilerimiz güvenilir internet satış sitelerinden alışveriş yapmalılar. En çok sosyal medya üzerinden satılan ürünlerde daha da dikkatli olunmalı Sosyal medya üzerinden yapılan satışlarda satıcının açık adresi olmayabilir, vergi numarası olmayabilir, ürünün garantisi olmayabilir. Yeni yıl hediyesi veya hizmet ve mal almak isteyen tüketicilerimiz, güvendikleri internet sitelerinden alışveriş yapmalı ve alacakları ürünler hakkında iyi bir araştırma yapmalıdırlar. Alacakları ürünlerin başta fatura, garanti gerektiren ürünlerde garanti belgesi, ürün kullanma kılavuzu gibi belgelerini mutlaka talep etmeleriler.
***
6052 Sayılı tüketici kanunu Mesafeli satış sözleşmeleri yönetmeliği Tüketicilere mesafeli satışlarda 14 gün içinde hiçbir mazeret belirtmeden ve cezai şart olamadan cayma hakkı vermiştir. Bu hakkı kullanabilmeleri için satıcının sağlayıcının açık adresi şart. Çünkü tüketicilerimiz yazılı olarak mal alımından caydığını karşı tarafa bildirmek zorunda. Bu nedenle tüketiciler mağdur olmaması için mala ait fatura, garanti gerektiren mallarda garanti belgesi ve satıcının açık adresi gerekli. Mal ve hizmet alımlarında bilinçli olmalıyız. Bende Yeni yılın hepimize hayırlar getirmesini diliyorum.