“2 Milyon 393 Bin Çocuk Risk Altında”
Eğitim-Sen Eskişehir Şube Başkanı Özkan Demirkol, 2021 verilerine göre 2 milyon 393 bin çocuğun çeşitli nedenlerle güvenlik birimleriyle karşı karşıya kaldığını hatırlatarak, son dönemde artan çocuk işçiliği ve suç tartışmalarına dikkat çekti. Demirkol, ekonomik kriz, yoksulluk ve alım gücünün düşmesinin çocukları hem eğitimden uzaklaştırdığını hem de suçla daha fazla karşı karşıya bıraktığını vurguladı.
Eğitimden Kopuş Suça Eğilimi Artırıyor
Demirkol, özellikle mesleki eğitim uygulamaları ve bazı lise düzenlemeleri nedeniyle çocukların okuldan uzaklaştığını belirterek, “Çocuklar okul sıralarında olması gerekirken sokakta ya da atölyelerde ucuz iş gücü olarak sömürülüyorsa burada fail çocuk değil, sosyal devlet sorumluluğunu yerine getirmeyen sistemdir” dedi. Suç içerikli dizi ve oyunların çocukların eğilimlerini olumsuz etkilediğini de ifade ederek devletin cezalandırmak yerine riskleri önceden görüp önlem alması gerektiğini söyledi.
“Suçlu Çocuk Yoktur; Hakları İhlal Edilen Çocuk Vardır”
Demirkol, çocukların suça sürüklenmesinin çoğu zaman eğitim süreçlerinden kopmalarının sonucu olduğunu belirterek şu değerlendirmede bulundu: “Çocuğun okula, öğretmenine ve akranlarına ihtiyacı vardır. Siz çocuğu bu süreçlerden uzaklaştırırsanız, pedagojik gerçekliklerden yoksun yetişkin ortamlarına ittiğinizde şiddet, kötü alışkanlıklar ve madde kullanımı gibi risklerle karşılaşıyor.”
Cezalandırma Değil Önleme Odaklı Çocuk Adalet Sistemi
Mevcut çocuk adalet sisteminin ağırlıklı olarak cezalandırmaya dayandığını belirten Demirkol, yoksullukla mücadele edilmeden çocuk suçluluğunun önlenemeyeceğini söyledi. Çocukların yeterli harçlık bile alamadığı için farklı gelir yollarına yöneldiğini, bunun da hırsızlık gibi suçları tetikleyebildiğini ifade etti. Ayrıca televizyon programları ve sosyal medyanın oluşturduğu kolay para kazanma algısının da çocukları riskli davranışlara yönelttiğini dile getirdi.
“Öncelik Eğitime Erişim ve Sosyal Destek Olmalı”
Demirkol, çocukların toplumsal hayattan kopmadan, güvenceli ve nitelikli eğitim süreçlerine dahil edilmesi gerektiğini belirterek, “Devletin asli görevi çocukların suça yönelmesini engellemek, eğitimi güçlendirmek, yoksulluğu azaltmak ve çocukları korumaktır” dedi.




