İptal Gerekçeleri Unutuldu mu?
Geçtiğimiz ay, TCDD'nin 40 lokomotif alımı için açtığı ihale, yerlilik şartı içermemesi ve yabancı üreticilere yönelik maddelerle kamuoyunun büyük tepkisini çekmişti. Yoğun eleştiriler üzerine TCDD, ihaleyi "dokümanda güncelleme ihtiyacı" gerekçesiyle iptal etti. Ancak sadece birkaç gün sonra, 15 Ekim 2025'te yapılacak 35 lokomotiflik yeni bir ihale ilanı yayımlandı.
CHP'li Arslan'a göre, bu yeni ihale şartnamesinde de ne bir asgari yerli katkı zorunluluğu ne de Sanayi İşbirliği Programı (SİP) koşulu bulunuyor. Dahası, ilk ihaleyi tartışmalı hale getiren teknik maddeler aynen korunmuş durumda.
"Yerli Üretim Varken Döviz Neden Yurt Dışına?"
TBMM'ye sunduğu soru önergesinde Arslan, Eskişehir'de bulunan TÜRASAŞ'ın, E5000 elektrikli lokomotifi üretme kapasitesine sahip olduğunu hatırlattı. Cer konvertörü, cer motoru ve lokomotif gövdesi gibi kritik parçaların tamamen yerli imkânlarla üretilebildiğine dikkat çeken Arslan, bu ihalede en az %50-55 yerli katkı şartı getirilseydi, yüz milyonlarca avronun ülke içinde kalabileceğini vurguladı.
Arslan, özellikle "ayda en az 3 lokomotif üretim kapasitesi" ve "en az 1000 adet dizel motor üretmiş olma" gibi koşulların, küresel pazarda sadece birkaç yabancı üreticiyi işaret ettiğini öne sürdü. Bu durum, ihalenin yine yerli sanayiye kapıları kapattığı iddialarını güçlendiriyor.
"Milli Sanayiye Darbe, İktidarın Söylemiyle Çelişki"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun yanıtlaması istemiyle bir dizi soru yönelten Arslan, "Türkiye’nin tek lokomotif üreticisi TÜRASAŞ varken, bu ihalenin açılması milli demiryolu sanayisine ağır bir darbe olur" dedi.
Arslan, iktidarın "yerlilik ve millilik" söyleminin bu ihale kararıyla çeliştiğini belirterek, "Bu yeni ihale derhal iptal edilmeli, kamu kaynakları ve milli sanayimiz korunmalıdır. Konunun sonuna kadar takipçisi olacağım" ifadeleriyle tepkisini dile getirdi.