Ekonomi

Araç fiyatlarında şok artış! Yeni ek vergiyle 500 bin lira zam kapıda

Yıl sonu yaklaşırken otomotiv sektöründe büyük bir fiyat artışı dalgası kapıda. Eylül ayında Resmî Gazete’de yayımlanan karara göre, AB ve Türkiye’nin Serbest Ticaret Anlaşması dışında kalan ülkelerden ithal edilen binek otomobillere ek vergi uygulanacak. Yeni düzenleme kapsamında markalar için sadece bir aylık geçiş süreci kaldı.

Abone Ol

Yeni Vergi Düzenlemesi Geliyor

Eylül ayında yürürlüğe giren karara göre, mevcut yüzde 10’luk gümrük vergisine ek olarak araç tipine göre değişen oranlarda ek ithalat vergisi uygulanacak. Konvansiyonel (ICE) ve hibrit (HEV) araçlara yüzde 25 (en az 6 bin dolar), plug-in hibrit (PHEV) araçlara yüzde 30 (en az 7 bin dolar) ve tam elektrikli (BEV) araçlara yüzde 30 (en az 8 bin 500 dolar) ek vergi getirildi. Bu düzenlemenin ardından markalara satış ve teslim süreçlerini tamamlamaları için iki aylık süre tanınmıştı ancak bu sürenin dolmasına artık sadece bir ay kaldı. Yeni vergilendirmeden en fazla etkilenecek markalar arasında Japon üreticiler öne çıkıyor. Honda’nın Civic, Jazz, CR-V ve HR-V modellerinde fiyat artışı bekleniyor. Toyota’nın yerli üretimi olan Corolla ve CH-R bu düzenlemeden muaf tutulacak; ancak Corolla Cross, RAV4 ve Land Cruiser Prado modellerinde fiyat artışı kaçınılmaz. Nissan’ın X-Trail modeli ile Subaru’nun Forester ve Crosstrek modelleri de ek vergi kapsamında bulunuyor. Lexus markasının tüm modelleri (LBX, NX, RX, LM) de doğrudan bu artıştan etkilenecek.

Fiyatlar 500 Bin Lira Artabilir

Yeni vergi oranlarıyla birlikte fiyatlarda yaklaşık 500 bin lirayı bulan artış bekleniyor. Örneğin, matrahsız fiyatı 1 milyon lira olan bir otomobile 250 bin liralık ek vergi geldiğinde; bu tutarın üzerine yüzde 80 ÖTV ve ardından yüzde 20 KDV uygulanıyor. Böylece toplam artış 540 bin liraya kadar çıkabiliyor. Araçların matrahı yükseldikçe vergi yükü de aynı oranda artıyor. Otomotiv firmaları, ek vergi yükünden kaçınmak için Avrupa Birliği ülkeleri veya düşük vergili pazarlardan ithalat yapmayı planlıyor. Ancak bu alternatif tedarik kaynaklarının sınırlı olması nedeniyle markaların rekabet gücünü korumakta zorlanabileceği belirtiliyor. Uzmanlara göre, ek vergilerin etkisiyle Türkiye’de bazı modeller emsal araçlardan 500 bin liraya kadar daha pahalıya satılabilecek.