Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Kararı ile geçtiğimiz günlerde Çevreye ilişkin beyanlar içeren reklamlar hakkında bir kılavuz yayınladı, yayınlanan kılavuz Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar başlıkları ile anlatılmış. Kılavuzun özetine bakacak olursak. Reklamların tüketiciler üzerinde olumsuz etkileri ve yanıltıcı reklamların önüne geçmek için geniş kapsamlı hazırlanmış bir kılavuz. Ayrıca kılavuzda reklam veren kuruluşların dikkat etmesi gereken konulara değinilmiş.
***
Yayınlanan kılavuzda ‘’Bu Kılavuzun amacı, reklam verenler, reklam ajansları, mecra kuruluşları tarafından gerçekleştirilen ticari reklam ve ticari uygulamalarda yer verilen çevreye ilişkin beyan ve görsellerin ilgili mevzuata uyumlu olmaları konusunda reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşlara yol göstermektir. Bu Kılavuz, tüketiciye yönelik çevreye ilişkin beyan, ibare ve görsellerin yer aldığı her türlü ticari reklam ile haksız ticari uygulamayı kapsar’’ denmekte
***
Kılavuzun genel Esaslar Temel ilkeler Reklamlar, bölümünde ‘’tüketicilerin çevre konusundaki duyarlılığını ya da bu alandaki olası bilgi eksikliğini istismar edecek biçimde yapılamaz. Reklamlarda; çevresel işaret, sembol ve onaylar tüketicileri aldatıcı şekilde kullanılamaz. İlgili mevzuatı gereği enerji etiketlemesi zorunlu olan mallara ilişkin reklamlarda, enerji verimliliğine veya fiyata dair bilgilerin yer alması durumunda, ilgili malın enerji verimliliği sınıfının belirtilmesi zorunludur’’ diyerek reklamlarda kullanılan sembollere dikkat çekilmiş.
***
Yine kılavuzda standartlar ve algı konusunun öneminden bahsetmektedir. ‘Reklamın yayınlandığı mecra söz konusu bilgileri vermek için sınırlı ise tüketiciler, ayrıntılı bilgi alabileceği mecraya yönlendirilmelidir. Reklamlarda bir mal veya hizmetin ya da reklam verenin ilgili mevzuatı gereği uyması gereken yasal süreçler ve sağlaması gereken standartlara veya hâlihazırda kullanılmayan süreçlerin veya bileşenlerin kullanılmamasına ilişkin çevresel beyanlar, o mal veya hizmetin, sürecin veya firmaların rakip ve muadillerinden farklı ya da daha üstün olduğu algısı oluşturacak biçimde kullanılamaz’ ’diyerek tüketicilerin reklamlılarda mal ve hizmetin daha geniş bir şekilde bilgi alabilecekleri yerlere yönlendirilmesi gerektiğinden söz ediliyor.
***
Kılavuzda çevre kirliğine yol açacak reklamlarda tüketicilerin yanıltılmaması gerektiği konusu açıkça belirtilmekte. ’Reklamlar, hedef kitleye ve topluma yönelik bir sorumluluk duygusu ile hazırlanmalıdır. Bu kapsamda, reklamlarda çevre kirliliği veya aşırı atık birikmesine yol açacak tüketici davranışlarını önemsiz gibi gösteren, geri dönüştürülebilir olmayan ambalajlara özendiren, tüketicileri, hareketlerinin olumsuz çevresel etkilerini görmezden gelmeye yönlendiren, uygunsuz atık atmayı özendiren veya hoş gören sürdürülebilir tüketim anlayışından uzak iletişimlerden kaçınılmalıdır. Tüketiciler, reklamlarda yer verilen beyan ve görseller ile bir malın veya ambalajının geri dönüştürülebilir olduğu konusunda doğrudan veya dolaylı olarak yanıltılmamalıdır. Bir malın geri dönüştürülebilir olduğuna ilişkin beyan ve görsellerin, malın ambalajı da dahil olmak üzere ürünün tamamıyla mı yoksa bir kısmıyla mı ilgili olduğu konusunda tüketiciler açıkça bilgilendirilmelidir. Tüketiciler olarak mal ve hizmet alımlarında yanıltıcı reklamlarla karşılaştığımızda Ticaret Bakanlığı reklam kuruluna başvurabilirler.