Sağlık Bakanlığı’nın hazırlamış olduğu yönetmelikle her yıl 26 Ekim “Hasta Hakları Günü” olarak kutlanıyor.
Bu Yönetmelik; “Temel insan haklarının sağlık hizmetleri sahasındaki yansıması olan ve başta Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nda, diğer mevzuatta ve milletlerarası hukuki metinlerde kabul edilen hasta haklarını somut olarak göstermek ve sağlık hizmeti verilen bütün kurum ve kuruluşlarda ve sağlık kurum ve kuruluşları dışında sağlık hizmeti verilen hallerde, insan haysiyetine yakışır şekilde herkesin hasta haklarından faydalanabilmesine, hak ihlallerinden korunabilmesine ve gerektiğinde hukuki korunma yollarını fiilen kullanabilmesine dair usul ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.”
Bu Yönetmelik; sağlık hizmeti verilen resmi ve özel bütün kurum ve kuruluşları, bu kurum ve kuruluşlarda veya bunların dışında hizmete katılan her kademedeki ve unvandaki ilgilileri ve hizmetten faydalanma hakkını haiz olan bütün fertleri kapsar.
***
Hasta Hakları Yönetmeliği hastalara pek çok hak vermiştir. Yönetmeliğe göre örneğin:
Bilgilendirme Hakkı: Hastaların tedavi süreçleri hakkında bilgilendirilmelerini ve gerekli bilgilerin anlayabilecekleri şekilde sunulmasını sağlar.
Mahremiyet ve Gizlilik Hakkı: Hastaların sağlık bilgilerinin gizliliğini korumak ve bu bilgilerin sadece ilgili sağlık çalışanlarıyla paylaşılmasını sağlamakla yükümlüdür.
Tedaviyi Reddetme Hakkı: Hastaların tedaviyi reddetme veya durdurma hakkını korur. Bu kararları alırken hastaların bilgilendirilmiş olmalarını sağlar.
İnsani Muamele ve Saygı Görmek: Hastaların insanca muamele görmelerini, saygı görmelerini ve dini inançlarına, kültürel farklılıklarına saygı duyulmasını sağlar.
Şikayet ve Geri Bildirim Hakkı: Hastaların yaşadıkları olumsuz deneyimleri veya memnuniyetsizliklerini bildirebilecekleri bir mekanizma sunar ve bu şikayetlerin değerlendirilmesini sağlar.
***
Devlet ve üniversite hastaneleri ile özel sağlık kuruluşlarında hasta hakları birimleri vardır. Hasta hakları birimleri, hasta veya hasta yakınlarından gelen başvuru, şikâyet ve önerileri değerlendirir; başvuruları mümkün olduğunca yerinde çözer, çözülemeyen başvuru ve sorunları gerekli prosedürü işleterek İl Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları İl Koordinatörlüğü’nde bulunan Hasta Başvuru Bildirim Sistemi’ne (HHBS) bildirir.
***
Hasta hakları birimleri sadece hastalara hizmet vermiyor. Hasta veya hasta yakınları, hastanede karşılaştıkları haklı veya haksız bir sorunla karşılaştıklarında hemen hasta hakları birimine başvurur. Hasta hakları birim sorumlusu, hasta veya hasta yakınlarını dinler ve bir çözüm yolu bulur. Hastalarımızın ve hasta yakınlarımızın sağlığı için hasta sorunlarına ve sorularına cevap ararlar.
***
Hasta hakları vardır ama hastaların da sorumlulukları olduğunu söylemek gerekir.
Örneğin; tıbbi hizmet vermekle görevli doktor ve hemşireye sağlık durumlarıyla ilgili tam ve doğru bilgiler vermek, doktorun önerilerine uymak, sağlık kuruluşu kurallarına uymak, saygı göstermek gibi hastaların da uyması gereken kurallar ve sorumluluklar vardır.
***
Ben de buradan, hastalarımıza şifa dağıtan tüm doktorlarımıza, sağlık çalışanlarına ve hasta hakları birim görevlilerine yapmış oldukları özverili hizmetlerden dolayı teşekkür eder, işlerinde kolaylıklar dilerim.
Tüm hastalarımıza Allah’tan acil şifalar dilerim.