Cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlar ’da cayma dönemi bitti.

Abone Ol

6502 Sayılı Tüketicinin korunması hakkında Kanun ve Mesafeli sözleşmeler yönetmeliğinde  mesafeli satış sözleşmelerini şöyle tanımlanmış’’ Satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmelerdir’’.

***

Tüketiciler olarak en çok internet üzerinden alışveriş yapmaktayız. Geçtiğimiz ay içerisinde Mesafeli satış Sözleşme Yönetmeliği’nde tüketicileri doğrudan ilgilendiren düzenlemeler yapıldı düzenlemelere göre; Bir Ekim 2022 tarihinden itibaren cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlar ürün alımlarında mesafeli satış sözleşmeleri yönetmeliğine göre artık bu malların Mesafeli satış yöntemi ile satın alınması durumunda 14 günlük cayma hakkımız olmayacaktır. İlgili yönetmeliğe göre mal ayıplı ise bu kural geçersizdir.

***
Tüketicilerimiz diğer mal alımlarında yine mesafeli satış sözleşmelerine göre 14 gün içerisinde gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkını kullanabileceklerdir.

***
İlgili yönetmelikte bir başka düzenleme ise; E-ticaret sitesi üzerinden farklı satıcılara ürünlerini satışa sunma imkânı sağlayan yer E-Pazaryeri (Platform) olarak tanımlanmıştır. Tüketici; satın aldığı malı herhangi bir gerekçe göstermeksizin iade niyetiyle öne sürebildiği cayma hakkını kullandığını E-Pazaryerine iletebilecektir.

***
Cayma hakkının kullanıldığı durumlarda, mesafeli sözleşmenin kurulmasına aracılık eden ve bedelin tahsiline aracılık hizmet sağlayıcıları da (teslim sonrası bedelin satıcıya aktarıldığı durum hariç olmak üzere) tüketiciye yapılması gereken ödemelerin iade edilmesinden satıcı ile müteselsilen sorumlu tutulmuştur. İlgililer işbu bedelleri 14 gün içinde tüketiciye iade etmekle yükümlü olup ödemelerin tüketiciye tek seferde yapılması gerekmektedir. Örneğin pek çok firmanın ürünlerini pazarlayan internet satış siteleri mesafeli satışlarda bedeli satıcıya aktarmadıkları sürece artık bedel iadesinden sorumlumdur. 

***
Ön bilgilendirmede, önceden belirtmek ve satıcının anlaştığı taşıyıcının teslim tutarını aşmamak kaydıyla, tüketicinin iade işlemlerinde iade masrafı tüketici üzerinde bırakılabilecektir. Aracı hizmet sağlayıcı, satıcı veya sağlayıcının onayı olmaksızın düzenlediği kampanyalı, promosyonlu veya indirimli satışlara ilişkin olarak aracılık ettiği mesafeli sözleşmelerde kampanya ve benzeri taahhütlerin karşılanmamasının neden olduğu sözleşmenin hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi hallerinden sorumludur. 
Tüketicilerimiz mesafeli satış yönetimi ile alacakları ürünlerde dikkatli olmalılar yoksa mağdur olabilirler.