“Eğitim kafayı değiştirmek demektir. Belleği doldurmak değil.” diyor, Mark Twain.

Okul; okuyup yazma öğretiminden başlayarak en yüksek düzeye kadar bilim ve sanat bilgisi veren ve çeşitli derecelerde toplu öğretimin yapıldığı, verildiği yerlerdir.

Günümüz, modern okulların tarihi Yunan ve Roma dönemine kadar dayanmaktadır.

M.Ö. 6. yüzyılda İyonya'da kurulmuş bir düşünce okulu olan Milet Okulu ve Platon tarafından kurulan Akademi, okulların ilk örnekleridir.

Okulun en önemli işlevi; toplumsallaştırma, kültür aktarımı, etik değerleri kazandırma, çevre bilinci oluşturma ve toplumsal değişimlere uyum sağlama olarak ifade edilir.

Amacı ise eğitim hizmeti üreterek varlığını sürdürebilmek ve çağın gereklerine uygun tekniklerle, geleceğe dair çözümler üretebilmektir.

Bizde ki eğitim sistemi ise ezbere dayalı, sınav odaklı, uygulamadan uzak, şiddet ve istismara açık, liyakat sorunlarıyla iç içe geçen, kronikleşmiş ve çözülemeyen sorunlarıyla boğuşup durmaktadır.

Birçok ülkede temel eğitimden üniversite eğitimine kadar başarılı örnekler önümüzde dururken, yanlışta ısrar ederek ülkenin geleceği için daha büyük sorunlarla karşı karşıya kalacağımız aşikar.

Dünyanın en iyi akademik eğitim kurumlarının listelendiği QS Dünya Üniversiteleri Sıralaması'nda 2024 yılında da Amerika Birleşik Devletleri'nde (ABD) faaliyetlerini yürüten Massachusetts Teknoloji Üniversitesi (MIT) zirveyi kimselere kaptırmayarak bu alanda 12 kez üst üste birinci gelerek ve 100 tam puan alarak yeni bir rekor kırdı.

Türkiye genelinde 2024 yılı için 123 devlet üniversitesi, 65 vakıf üniversitesi olmak üzere toplam 188 üniversite bulunmaktadır.

Sıralamanın ilk 10'unda Avrupa'dan 5 üniversitenin yer alması ve ABD'deki eğitim kurumların başarısı dikkati çekiyor. Listeye giren 32.2 puanla 336'ıncı sıradan giren ODTÜ'yü, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) (404'üncü sıra 27.6 puan), Koç Üniveristesi (431'inci sıra-26.2 puan), Bilkent Üniversitesi (502'inci sıra 23.1 puan) ve Boğaziçi Üniversitesi (514'üncü sıra 22.7 puan) takip ediyor.

Listenin ilk 10'unda sırasıyla MIT (ABD-100 puan), Cambridge Üniversitesi (İngiltere-99.2 puan), Oxford Üniversitesi (İngiltere-98.9 puan), Harvard Üniversitesi (ABD-98.3 puan), Stanford Üniversitesi (ABD- 98.1 puan), Imperial College Londra (İngiltere-97.8 puan), ETH Zürih (İsviçre-93.3 puan), Ulusal Singapur Üniversitesi (NUS) (Singapur-92.7 puan), University College Londra (UCL) (İngiltere- 92.4 puan) ve 90.4 puanla ABD'deki Berkeley Kaliforniya Üniversitesi (UCB) yer almaktadır.

188 üniversitesiyle, en iyi eğitime sahip Ortadoğu Teknik Üniversitesi  100 üzerinden 32.2 puan alarak 336'ıncı sırada yer alması biraz umut verse de.

Eğitim sistemimizin köklü bir değişim, gelişim ve dönüşüme ihtiyaç olduğu kaçınılmaz.

Üç üniversitesiyle Türkiye’nin önemli eğitim kenti sayılan Eskişehir, gerekli potansiyele sahip olmakla beraber dünyada ilk 1000 üniversite arasına girememiş olması hem kafaların değişmesi gerektiği hem de eğitimin bellek doldurma olmadığı gerçeğinin, artık farkına varılması gerektiği kanısındayım.

Çünkü okul eğitimin evidir.