Dışa bağımlılığı azaltmanın yolu ‘kömür’

09 Aralık 2017 17:49
Dışa bağımlılığı azaltmanın yolu ‘kömür’

Eskişehir’de Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı tarafından düzenlenen 'Türkiye’nin Gerçeği ve Kömürün Önemi' konulu panele katılan Türkiye’nin farklı üniversitelerinden gelen profesörler, madenciliğin ülke açısından önemine değinerek, enerji üretiminde kömürün rolünden bahsetti. Katılımcılar, petrol ve doğalgaz kaynakları yönünden fakir olan ülkenin en önemli enerji üretim kaynağının kömür olduğunu da anlattı.



“Türkiye’nin tek kaynağı kömür”
Düzenlenen panelde konuşan Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı Başkanı Prof. Dr. Güven Önal, vakfın amacının Türkiye’de madenciliği çevreye, insan sağlığına duyarlı olarak geliştirmek ve Türk insanın refah düzeyini arttırmak olduğunu belirtti. Önal, "Bu vakıf tabii ki şunu anlatıyor, madencilik kültürü oluşturmaya çalışıyor. Türkiye’de madenler işletilmeden, Türkiye hiçbir zaman tam bağımsız olamaz. Kendi kaynaklarını kullanmak zorunda. Yıllar önce altın madenciliği için yaptık bu mücadeleyi ve altın madenciliği başladı. Bugün 12 altın madeni Türkiye’de çalışıyor. Bir o kadar da devreye girecek. Türkiye, Avrupa’nın en büyük altın üreticisi oldu. Şimdi aynı şekilde Türkiye yüzde 75 gibi bir rakamla enerjide dışa bağlı. Bunu aza indirelim, cari açığımız azalsın. Türkiye’nin tek kaynağı kömür. Petrolü, doğalgazı Allah vermemiş. O zaman kömürü en etkin şekilde ve insan sağlığına en riayet eder şekilde üretelim ve bundan elektrik üretelim. Kimse karanlıkta kalmak istemiyor. Her şey elektrik dolasıyla elektriğin üretimi için de kaynak lazım. Yüzde 75’i azaltalım diyoruz, ama vatandaşı yanıltıcı bazı görüşler çıkıyor. 'Kömürü kullanmayalım diyorlar' başka bir şey yok ki ne kullanalım. Güneş rüzgar akarsuyumuz var. Tamam onları da kullanalım ama bunlarla hiçbir zaman biz yeterli enerji elde edemeyiz. Hala dünyada da bu böyle. Bugün dünya elektriğin yüzde 38'ini kömürden elde ediyor. ABD yüzde 33, Almanya Avrupa’da yüzde 43 oranında enerjisini kömürden elde ediyor” ifadelerini kullandı.

“Bölgede 25 bin kişiye iş yeri açacak”
Ayrıca Önel, Türkiye’nin kendi kaynaklarını üretmek zorunda olduğunu hatırlatarak, “Biz kendi kaynaklarımızı üretmek zorundayız. Dolayısıyla biz vakıf olarak işimiz, Türkiye’nin kaynaklarını, madenlerini en üst düzeyde işleyelim üretelim. Bu hem bir istihdam kaynağıdır hem de para kaynağıdır. Eskişehir’deki projelere göre, bu Alpu bölgesinde kurulacak enerji santrali ile kömür madenlerinde 25 bin kişi fiilen çalışacak. Bir kişinin 4 kişiyi daha beslediğini düşünürsek, 100 bin kişi ekmek yiyecek. Yani bölgede 25 bin kişiye iş yeri açacak, Türkiye’nin enerjisine katkıda bulunacak bir işi ‘bu olmaz istemeyiz’ demenin bir anlamı yok” şeklinde konuştu.

“Kömür diğer alternatif enerji kaynaklarından daha az zararlı olduğunu gösteriyor”
Hacettepe Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Bahtiyar Ünver ise, dünya ülkeleri dışında sadece Türkiye’de kömür teknolojileri için kirli ve kötü teknoloji sınıfında değerlendirildiğinden bahsederek, “Gelişmiş ülkelerde kömür teknolojileri, bizim ülkemizdeki gibi kirli ve kötü teknoloji sınıfında değerlendirilmiyor. Gerçekten de yapılan iş, bilimsel ve teknik şekilde yapıldığı zaman kömürün diğer alternatif enerji kaynaklarından daha az zararlı olduğunu gösteriyor. Günümüzde en önemli enerji kaynaklarından biri doğalgaz. Doğalgaz santralleri, kömür santrallerinden daha tehlikeli olabilir bacadan çıkan kirleticiler açısından” diye belirtti.

“Kalkınmanın temeli ancak öz kaynaklar ile mümkün”
Dokuz Eylül Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Vedat Arslan ise, ünlü diyetisyen Canan Karatay’a göndermede bulunarak, “Hepimizin tanıdığı bir tıp hocamız var. Televizyonlara çıkıyor. ‘Ekmek yemeyin, zehirdir’, ‘Zeytini yağ dışında kullanmayın’, ‘Sakın tavuk eti yemeyin, kuzu yiyin’ gibi önerilerde bulunuyor. Bunlar güzel öneriler, ama ülkemizin de bir gerçeği var. Ekmek bizim ana besinimiz. Olaya bu çerçeveden bakılması lazım. Kalkınmaya çalışan bir ülkeyiz. Kalkınmanın temeli de ancak öz kaynaklar ile mümkün. Öz kaynaklarımızı kullanmadığımız takdirde keşke çok zengin olsak, akıl üretsek kuzey Avrupa ülkeleri gibi de hammaddelerimizi gelecek nesillerimize, çocuklarımıza bıraksak da onlar değerlendirse. Biz şuanda onları kullanmak zorundayız. Çünkü onların karşılığını dışarıdan satın alabilecek başka bir ürettiğimiz gelir kaynağımız yok” dedi.
Öte yandan yapılan konuşmaların ardından panel, davetliler ile katılımcıların soru-cevap kısmının ardından sona erdi.

Yorumlar (16) / Onay bekleyen (1)

Yorumlar editör onayından sonra görünecektir.

Yorum Ekle

ESES

09 Aralık 2017 22:50
Anlayın biz istemiyoruz.25000 kişi ekmek yiyecek baktıkları kişilerle 100.000 kişi ekmek yiyecek diye affedersiniz biz zehirlenemeyiz.. Toprak,su ve havayı kirletmenizi istemiyoruz. Şehrin yarı nüfusunun kanser olmasına müsaade etmeyeceğiz.

salih baba

09 Aralık 2017 22:14
bütün iş bittide termik santrale mi kaldı. rüzgar enerjisi, güneş enerjisi. yurt içindeki özellikle raman bölgesindeki verimsiz diye kapatılan petrol yataklarını aktif hale getirmeyi neden düşünmüyorsunuz.

Eses

09 Aralık 2017 21:14
%42 oranında rutubetli kömürü kurutmak için harcanacak maliyet ne olacak? Termik santrallerde baca gazlarının zararını sıfırlamak mümkün değil. Yap, işlet, devret nodeli le ihale edeceğiniz tesiste özel işletmecinin kar marjını maksimize etmek için çin malı makina yatırımı yapacağı, bunun da çevre kirliliği açısından olumsuz sonuçlar doğurduğunu niye ggözardı ediyorsunuz. Türkiyede YİD ile çalışan santrallerin faaliyet raporlarının şeffaf olarak yayınlanmadığı, çevresel etkileri ile ilgili raporların neden kamuoyuna duyurulmadığı hakkında ne düşünüyorsunuz? Tabii ki orada bu soruları soracak kimse yok. Körler sağırlar birbirini ağırlar. Kimse bana bunlar akademisyen sen daha mı iyi bileceksin demeyin. Biz bu ülkede İstanbuldan geçen fay hattını Yalovaya taşıyan, bir tanesi yumurtanın kollestrol yaptığını, diğerinin yapmadığını iddia ettiği ne bilim adamları gördük.

salih baba

09 Aralık 2017 22:21
dışa bagımlılıgı önlemek deyince sadece enerji akla gelmiyor. dünyada kendi kendine yeten beş ülkeden biriydik. tarım gitti.hayvancılık gitti.öncelikli olarak buralara destek verin. üreticilerin centilmeklik adı altında piyasayı hep birlikte kazıklamalarının önlemini alın.enflasyon malum. maaş zamları bir damla. zamlar katmerli katmerli...suriyeliler ayrı bir dert..

Eses

09 Aralık 2017 21:18
Ayrıca çıkan külün yer altında depolanacağı, tarım toprağına zarar vermeyeceğini iddia eden yetkililer Kanal 26 da ahkam kesiyordu. Bu külün yeraltı sularını kirletmeyeceğini nasıl savunacaksınız? Ayrıca bu görevliler konuyu eleştirenleri bozguncu, ortalığı karıştırmak isteyen kişiler olarak tanımlıyabiliyorlar. O kişilere şunu da hatırlatmak lazım. Sizler adı üstünde devlet memurusunuz. Yani Türkiye Cumhuriyeti'nin memurusunuz. Her hangi bir siyasi oluşumun veya gücün memuru gibi davranmaya hakkınız yok. Yapılacak yatırımı savunan vatandaşlarımız olduğu gibi bu konuda muhalif düşüncede olan vatandaşlarımız da olacaktır. Saygısızlık yapmak sizin haddinize değil.

soru

09 Aralık 2017 18:08
peki neden ozaman maden mühendisliği bölümleri kapatılıyor :)

1vatandaş

10 Aralık 2017 10:19
25.000 kişi çalışacakmış.:))) Hangi santralda 25.000 kişi çalışıyor.Eğer bir santralda 25.000 kişi çalışıyorsa o santral karadüzen çalışan otomasyon ve teknoloji kullanmayan çevreyi mahveden bir santraldir. Santralde bu kadar adam çalışsa ve asgari ücret alsa 25.000*1.400 = 35.000.000 tl aylık santralın para ödemesi gerekir.Peki bu santral ayda kaç kw elektrik üretecek ve elektriği kaça satacak???

deniz

10 Aralık 2017 11:16
sizin kafalarınız kömürleşmiş...kömür fosillerden oluşur sizde fosilsiniz...lanet olsun bu ülkede yaşadığım her dakikaya...kendi ülkem bana mutluluk vermiyor aksine beni agresif , mutsuz ve hasta etti...sayenizde dünyanın en istenmeyen ülkesi olduk...geriledikçe geriliyoruz...cahil insanları her zaman kandırabilirsiniz sizin amacınızda bu zaten...ama artık öyle olmayacak...

cihan

10 Aralık 2017 10:12
Koca koca proflar halkın gözün içine baka baka yalan söylüyor. Yarın öbür grün o verimli topraklardaki ürün yerine kömürü yersiniz. İçecek temiz su olmayınca ne yapacaksınız???

Halil doğru

10 Aralık 2017 01:36
Ruslara vermiş, Amerikalilara vermiş bize niye vermemiş? Herşeyi ona havale et , başka şey arama araştırma...

esesli

10 Aralık 2017 12:17
Sermaye yine kendine yontmaya başladı neymiş dışa bağımlılığı azaltmakmış bunların olduğu heryerde doğa insan hiç biri önemli değil sadece kar ve kazanacakları para önemli madem dışa bağımlılığı azaltalım diyorsunuz ülkemiz bu kadar güneş alıp bu kadar rüzgar varken niye güneş enerjisi ve rüzgar santrajı kurmuyorsunuz ,bu konuda konuşan hocalarada hiç güvenmiyorum daha önce tıp hocalarının yumurta ve kolesterol konusunda söylediklerinden dolayı.

ayber

11 Aralık 2017 07:15
ülkede rant uğruna tarım arazisi,orman, doğal olan hiç birşey bırakmadınız.çekin elinizi artık bu ülkeden .yandaş iş adamları daha da zengin olacak diye bu şehrin , bu ülkenin yok olmasına izin veremeyiz. daha temiz, daha çevreci fikirlerle gelin karşımıza.o pis kömürün verdiği enerjiyi istemiyoruz.

Alparslan TEKKAYA

11 Aralık 2017 12:18
Bunlar profesör değil yalaka. Nasıl yalakalık yapacaklarını şaşırıyorlar. 1 milyon 300 bin insanın aynı anda soba yakmasına eşit duman ve kül nereye gidecek. Bu soruya cevap versinler başta

deniz

10 Aralık 2017 17:32
isminin önüne prof lakabanı ekleyince kendini general sanan ama hiçbir halttan anlamayan gereksiz o kadar fosil profesör var ki...artık sizin fikirlerinizle hiçbir olumlu bir şey gerçekleştirilmez...bunu o yaşlı beyinlerinize sokun...bir ayağınız çukurda zaten bırakında genç beyinlerin fikirleriyle geleceğe yön verilsin...

Taco

12 Aralık 2017 23:05
Dışa bağımlılık.....Et ve samanı da dışarıdan alıyoruz.Enerjiye elbette ihtiyaç var ama temiz enerji olsun.mesela güneş veya rüzgar enerjisi.

her şeye karşı

10 Aralık 2017 11:57
TÜM ENGELLEMELERE KARŞI "TERMİK SANTRAL KURULMALI ,, bu kişiler her iş te olduğu gibi gene karşı çıkan lar olacaktır . dikkate almaya gerek yok .
MEHMETÇİK'E ZAFER DUASI
ESKİŞEHİR'DEN F-16'LAR DİYARBAKIR'A GİTTİ
İŞTE ŞOFÖRÜN İLK İFADESİ
İŞTE ŞOFÖRÜN İLK İFADESİ
nkara'dan Bursa'ya geziye giden yolcuları taşıyan otobüsün Eskişehir'de kaza yapması sonucu 11 kişi öldü, 44 kişi yaralandı. Gözaltındaki şoför Muhsin Ö., polisteki ifadesinde ''Önüme bir karartı çıktı. Köpek sandım. Direksiyonu sağa kırdım ancak aracı toparlayamadım ve ağaca vurdum'' dedi.
BÜYÜKERŞEN TÜRKİYE'DE ÖRNEK İSİM
BÜYÜKERŞEN TÜRKİYE'DE ÖRNEK İSİM
Trakya Belediyeler Birliği’ne üye Trakya’da hizmet veren 11 belediyenin başkan ve yetkililerinden oluşan heyet Eskişehir’de hayata geçirilen başarılı şehircilik projelerini yerinde inceledi.
AÇIK KAPI PROJESİ'Nİ BAKAN BAŞLATTI
AÇIK KAPI PROJESİ'Nİ BAKAN BAŞLATTI
 Eskişehir’de ‘Açık Kapı’ projesinin açılışında konuşan İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, “İçişleri Bakanlığımızın kendi personeli ile 117 yerli yazılım gerçekleştirdi” dedi. 
GEZİ YOLCULUĞU FACİAYLA BİTTİ
GEZİ YOLCULUĞU FACİAYLA BİTTİ
Eskişehir'de meydana gelen trafik kazasında 11 kişi hayatını kaybederken, 44 kişi de yaralandı. 
VALİ ÇAKACAK  KARNE DAĞITTI
VALİ ÇAKACAK KARNE DAĞITTI
Vali Özdemir Çakacak, Yunusemre İlköğretim Okulu'nu ziyaret ederek eğitim ve öğretimin birinci dönemini tamamlayan öğrencilere karneleri dağıttı. Öğrencilerin karne sevincine ortak olan Çakacak, "Yarı yıl tatilinde bol bol kitap okuyun. Hedefleriniz ve hayalleriniz büyük olsun" dedi.
TERMİK SANTRAL İSTEMİYORUZ
TERMİK SANTRAL İSTEMİYORUZ
Tepebaşı Belediyesi termik santral konusunda bakanlığa iletmek üzere bölgede yaşayan vatandaşların görüş ve önerilerini dinledi.
BAKAN SOYLU ESKİŞEHİR'DE
BAKAN SOYLU ESKİŞEHİR'DE
İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Türk milletinin, dünyadaki fitnenin, zulmün ve dünyaya kaosu getirmek isteyenlerin önündeki son engel kapısı olduğunu belirterek "Dünyada bir karanlık zihniyet bu kapıyı zorlamaktadır ve bu kapı kırılırsa, zulmün önündeki son engel de kalkmış olacaktır" dedi.